Midweek fietsen Noord-Nederland
5 juni tot en met 9 juni 2023

Fietsen door de Weerribben

Op maandag 5 juni rijden we met de fietsen op de fietsendrager vanuit Ridderkerk naar Blokzijl In Overijssel waar we de auto op een parkeerterrein buiten het dorp zetten en met de fietsen naar het centrum rijden. Het is heerlijk zonnig weer en er staat maar weinig wind. Dat was de vorige maal dat we hier waren wel anders.

We rijden naar Restaurant Sluiszicht, waar je inderdaad goed zicht hebt op de naastgelegen sluis en de activiteiten die deze met zich meebrengt tijdens het schutten. Het is rustig op het terras, hoewel we niet de enigen zijn. We bestellen 2 cappuccino en een aardbeientaartje met slagroom erbij. Een goed begin van deze korte vakantie en we hopen de calorieën er weer af te fietsen.

Hans en Gina Mom - Weerribben 5 juni 2023

We starten bij knooppunt 44 middenin het dorp Blokzijl en rijden dan tegen de klok in naar Ossenzijl (10), daarna via 35 en een leuk fietspad langs het veengebied weer terug naar Blokzijl.

We hebben een route uitgezet door de Weerribben via de fietsrouteplanner van de ANWB. We rijden vanuit Blokzijl een rondje tegen de klok via Kalenberg naar Ossenzijl en weer terug. We passeren eerst een vogelkijkhut, die we letterlijk links laten liggen. Er vliegen veel libelles rond, daar later maar eens beter naar kijken. Bij Kalenberg fietsen we langs het water en moeten talloze bruggetjes oversteken wat het fietsen erg leuk maakt.

Het restaurant bij de brug van Kalenberg is dicht, maar dat deert ons niet, want we hebben nog voldoende brandstof van de koffiestop in Blokzijl.

Hans en Gina Mom - Weerribben 5 juni 2023

Een banaan en wat vruchten gaan er wel in wanneer we een korte pauze inlassen.

Dan gaat het weer verder langs de vaart waarlangs hele mooie optrekjes staan.

We passeren Ossenzijl en zien een ooievaar met drie jongen op het nest. Veel Hollandser zal het niet worden.

Op de Lageweg die westwaarts leidt vanuit Ossenzijl slaan we af naar het zuidoosten en passeren op het Hamspad uitkijktoren Blankenham. Rechts van ons liggen oneindige groene weiden met koeien en links is het veengebied. Inmiddels is het tijd voor een broodje dat we op een bankje langs het pad opeten.

De weerribben staan bekend om de vele vlinders, libelles en vlinders die er voor komen. Ik zie in ieder geval een gevlekte witsnuitlibel en een viervlek en kan ze ook nog vastleggen.

Hans en Gina Mom - Weerribben 5 juni 2023Hans en Gina Mom - Weerribben 5 juni 2023Hans en Gina Mom - Weerribben 5 juni 2023

Als we weer terug zijn in Blokzijl laden we de fietsen weer op de fietsendrager en rijden naar het van der Valk Hotel in Wolvega dat niet zo ver meer is. Hier checken we in en krijgen een prima kamer op het zuiden met een balkon dat uitkijkt op een meertje waaraan de verzorgde tuin van het hotel ligt. We installeren ons op de kamer en gaan rond half acht eten in het restaurant. Gina kiest voor een Jägerschnitzel en ik voor sliptong, beide erg lekker. We moeten wel lachen om de appelmoes met de kers erop, die is hier uit het verleden op de kaart blijven staan blijkbaar. Het was een leuke dag en een goed begin van onze fietsvakantie.

Fietsen in het Drents-Friese Wold

Hans en Gina Mom - Drents-Friese Wold 6 juni 2023

Dinsdag 6 juni is het net als gisteren stralend weer en als ik vanaf het balkon naar buiten kijk zie ik het terras in de tuin van het van Der Valk Hotel er mooi bij liggen. Na het heerlijke en uitgebreide ontbijt gaan we ons eerst een poosje vermaken op het terras met een cappuccino erbij en een goed boek.

In de loop van de ochtend rijden we naar een parkeerplaats in Diever tegenover het restaurant PuurInDiever vanwaar we weer een fietsknopenroute rijden.

We rijden noordwaarts richting Appelscha waar we de Oude Willem oversteken bij een open plek in het bos.

Rozenkever

Als we even stoppen voor een korte pauze landt er een rozenkever op mijn been. Mooi beestje.

Hans en Gina Mom - Drents-Friese Wold 6 juni 2023

Op de halfverharde, smalle fietspaden is het soms lastig passeren. We merken dat vooral mensen op elektrische fietsen nauwelijks afremmen en denken het rijk alleen te hebben.

Bij Eten & Drinken Le Coq in Appelscha eten we soep als lunch voordat we weer verder gaan.

Na de lunch gaat het weer zuidwaarts richting Diever. Het is een leuke route met veel afwisseling van heide en bos. Onderweg hoor ik ook nog een wielewaal, altijd leuk om deze soort te horen, maar zien is nog mooier.

Hans en Gina Mom - Drents-Friese Wold 6 juni 2023

Als we terug zijn in Wolvega lezen we nog een poos op het zonnige balkon en 's avonds is het weer lekker eten, nu kip-saté.

Fietsen in het Fochteloërveen

Hans & Gina Mom fietsen Fochteloerveen

Woensdag 7 juni. Als ik opsta en naar buiten kijk, zie ik dat het weer stralend weer is. Weliswaar hangen er wat hoge wolken, maar het uitzicht is zonnig.

We doen het rustig aan. We ontbijten, pakken de koffers in - want we gaan naar van der Valk in Spier vandaag - en nemen eerst nog een cappuccino op het terras waar we ook nog een uurtje lezen. Daarna rijden we naar het Fochteloërveenvoor een fietsritje.

We rijden vanaf beginpunt 64 noordwaarts richting Veenhuizen. Langs de kant van de weg staan de vingerhoedsplanten mooi paars te bloeien.

Ook hier weer een afwisselende route langs heide met een vogelkijkscherm, door bossen en langs vaarten.

Hans & Gina Mom fietsen Fochteloerveen

We fietsen ongeveer 30 kilometer en gaan voor een lunch bij restaurant De Bosberg dat gisteren nog gesloten was, maar vandaag is het open.

Van der Valk SpierVan der Valk Spier

Daarna rijden we naar Spier, checken in bij van der Valk, brengen een tijdje door op het terras en 's avonds is er weer erg lekker eten.

Fietsen Dwingelerveld

Hans en Gina Mom - Dwingelerveld 8 juni 2023

Donderdag 8 juni gaan we vanuit het Van der Valk Hotel in Spier fietsen over het Dwingelderveld, een plek waar we al vaker zijn geweest en graag komen.

Ik heb een route uitgezocht waarbij we tweemaal de heide oversteken en voor de rest langs de rand van de omringende bossen rijden. Prima route voor ons en met dit weer, zonnig , niet te warm is het ideaal.

We ontbijten uitgebreid en doen het daarna rustig aan. Voor we op de fiets stappen gaan we eerst nog even een cappuccinodrinken bij de kiosk op het parkeerterrein.

Hans en Gina Mom - Dwingelerveld 8 juni 2023

Deze viervlek is een van de weinige libellen die ik op de foto zet.

We speuren de heide af naar een van de schaapskuddes en uiteindelijk komen we er een tegen.

We belanden voor een stop bij De Kleine Koffiestop aan het Anserpad. Een kleine, wat kneuterige uitspanning waar het heerlijk toeven is, zeker met een lekker appeltaartje erbij.

Hans en Gina Mom - Dwingelerveld 8 juni 2023

Bij knooppunt 83, aan de rand van de heide pauzeren we een poosje. Ik speur naar vlinders en libellen en Gina leest wat in haar eReader.

Vrijdag 9 juni besluiten we niet meer te gaan fietsen of te gaan wandelen, maar op tijd richting huis te gaan. Morgen hebben we onderlinge wedstrijden van gymnastiekvereniging OKK en daar moeten we vanavond de voorbereidingen voor treffen. We checken uit, krijgen nog een vergoeding van 2 x gratis ontbijt, omdat de kamer weliswaar prima is, maar het balkon vanwege het ertegenaan gebouwde zwembad klein, ongezellig is en geen uitzicht heeft. We willen langs het Veluwemeer een koffiestop maken, maar we vinden steeds slagbomen op onze weg waar je alleen tegen betaling langs kan. Uiteindelijk komen we via een zoekactie van Gina op Gogle Maps bij Strandhuys Nijkerk. Hier krijgen we een dit uitgebreide setje zoetwaren. Heerlijk! We hebben op de terugweg nog behoorlijk wat files, maar zijn op tijd thuis voor de volgende activiteiten. We kijen terug op een heerlijke midweek met leuke fietsroutes en prachtig weer.